آغاز فرآیند استاندارد سازی محصولات کشاورزی در استان اصفهان

به گزارش روابط عمومی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان اولین جلسه مشترک مسئولین سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان و مسئولین این اداره کل پیرامون پروانه استاندارد جهت محصولات کشاورزی تولید استان ، به میزبانی اداره کل استاندارد تشکیل گردید .
بر اساس این گزارش مهندس صالح زاده مدیرکل استاندارد استان اصفهان در ابتدای این جلسه ضمن استقبال از موضوع استاندارد سازی محصولات کشاورزی بر تعیین تکلیف وضعیت آزمایشگاه های محصولات کشاورزی در استان تاکید نمود .
وی گفت : تا کنون در استان آزمایشگاه تایید صلاحت شده ای در این خصوص نداریم و با توجه به ظرفیت بالای باغات و اراضی تحت کشت موجود در داخل استان ، در صورت تجمیع حداقل های مورد نیاز و وجود پتانسیل و توان لازم در یکی از آزمایشگاه های موجود در استان ، صلاحیت آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت و درصورت احراز شرایط ، گواهی تایید صلاحیت صادر خواهد گردید .
مهندس صالح زاده افزود : اقدامات انجام شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان برای کنترل و کاهش سموم و آفت کشها قابل تقدیر است اما باید به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم نظارت هرچه بیشتری را بر کلیه محصولات کشاورزی اعمال کنیم .
وی بصورت جدی خواستار بالا بردن سطح توانمندی های استان در این خصوص گردید و گفت : در حال حاضر به دلیل حساسیت مواد کشاورزی بعنوان غذای غالب مردم عزیز و همشهریان گرامی و نیز لزوم استاندارد سازی فرآیند تولید آنها ، باید به منظور ایجاد تسریع در کارها از پتانسیل سایر استانها در امر آزمایشگاهی بهره برد و به هیچ وجه این مطالبه اساسی و امر لازم الاجرا را موکول به تایید صلاحیت آزمایشگاهی در داخل استان و در آینده ننمود و ضمن تهیه یک برنامه منسجم ، این مهم را با قید فوریت پیگیری نماییم .
مدیرکل استاندارد استان اصفهان با اشاره با حساسیت بالا و میزان فراوان مصرف سبزی جات و صیفی جات گفت : میزان مجاز باقیمانده سموم در سبزی جات و صیفی جات حتماً می بایست تحت نظارت و کنترل باشد و این امر با صدور پروانه استاندارد جهت این محصولات و اعمال کنترل های قانونی میسر خواهد بود .
وی نظارت سازمان جهاد کشاورزی و کلینیک های بخش خصوصی را همراستا و هماهنگ با آزمایشگاه های دارای صلاحیت ، بسیار موثر و مفید برای اجرای این امر برشمرد .
دراین جلسه مسئولین جهادکشاورزی استان اصفهان نیز ضمن استقبال از استاندارد سازی محصولات کشاورزی ، گزارش مبسوطی از روند اقدامات انجام شده در خصوص کنترل و کاهش میزان مصرف سموم و آفت کشها ارائه و آمادگی کامل خود را برای استاندارد سازی محصولات کشاورزی تحت کشت و تولید استان ، اعلام نمودند .
در پایان پس از تبادل نظر های کارشناسی و بحث و بررسی پیرامون ابعاد مختلف این موضوع ، مقرر گردید جهت شروع فرآیند استاندارد سازی محصولات کشاورزی در استان ، ابتدا از محصولات خیار ، گوجه فرنگی ، فلفل ، توت فرنگی ، پیاز و سیب زمینی آغاز نموده و در مراحل بعدی سایر محصولات کشاورزی نیز مشمول این امر گردد .
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا